Aamulla ennen töihin lähtöä kuulen suihkussa ollessani ovikellon soivan. En odota ketään, mutta mielessä käy, että nyt se huoltomies sitten päätti tulla katsomaan ilmoittamiani epäkohtia. Ovikello soi uudelleen. Huoltomies olisi jo käyttänyt yleisavainta. Tulen pois suihkusta ja puhelin soi. Mies soittaa pyytääkseen, että tulen avaamaan oven, kun hän tuli käymään mun partsilla tupakalla. Häh?

Huomaa tietokoneen olevan päällä. Käy ilmeisesti kurkistamassa mitä siellä on meneillään, koska katsoo tarpeelliseksi kysyä: "Ai suljitko sä nettiselaimen ennen ku avasit oven? Mitä salaisuuksia sulla on?". Ilmoitan, että sivuhistoria on hänen käytettävissään tarvittaessa ja että hänen epäilytuokionsa on tälle päivälle käytetty. Mistä tulikin mieleeni, että unohdin ihan kokonaan tänään kysyä onkos hänellä ollut yhteydenpitoa siihen naikkoseen.

***

Saan mieheltä tekstiviestin. "Saanko tänäänkin "vapaaillan". Oon aika väsy, toivottavasti en taas kipeeks tule... Hyvää lopputyöpäivää!"

Vastaan: "Joo mä saan "vapaaillan". Soitan sit myöhemmin."

Ja saan vastauksen: "Ai SÄ saat vapaaillan.. :o nii et ois halunnutkaan nähä... :("

Häh?

Kun sitten soitan, seuraa kysymystulva, että mihin oikein olen menossa. Mua naurattaa. Mies kyselee kummissaan, että mitä naureskelen. Vastaan, että kun hän on niin ihana. Onhan se ihanaa, kun toisen reaktiot on niin ennalta arvattavia. Jos olisin osoittanut yhtään harmistumisen merkkejä, vastaus olisi ollut ihan jotain muuta. Mutta ehkä harmistumiseni olisi tuonut miehelle turvallisemman olon.

***

Hyvänyönpuhelu.

- Ooks sä jo ottanut lääkkeet?
- En oo vielä muistanut. Täytyykin ottaa heti.
- Vietkö sä teinin huomenna kouluun?
- Vien.
- Aiotko sä valvoa myöhään?
- No en.
- Mihin aikaan sä meet huomenna töihin?
- Kahdekstoista
- Mitä meinaat tehdä aamulla?
- Kaupassa varmaan tarvis käydä, kun en tänään viitsinyt eikä ollut mitään pakottavaa tarvettakaan sille vielä tänään.
- Mihin kauppaan meet?
- Varmaan tohon K-kauppaan.
- Aiotko sä tehdä tuhmuuksia?
- En.
- Rakastatko sä mua?
- Rakastan.
- Ainako? Varmastikko?

Häh?

Onko kauhun tasapaino jotenkin päässyt järkkymään tänään? Vaikuttaisi siltä, että tänään minä en ole ollut se, joka on tuntenut olonsa epävarmaksi ja turvattomaksi.